Fashion For Integration – Tio Års Smältdegel För Svenska Tjejer Med Utländska Rötter och Mannekängdrömmar.

Text: Peter Ortvik, grundare av Kreativ Kultur.

Jag har själv befunnit mig inom Mode/Modell/Mannekängvärlden sedan mitten av det  glada och färgstarka 80-talet. Många gånger träffade jag fantastiska tjejer som helt klart skulle kunnat ha en lysande karriär som både mannekänger och modeller. När jag frågade dem varför de inte satsat på det, suckades det ofta djupt och jag fick höra ord som: ”jag är ju varken blond eller blåögd och dessutom mörk i hyn…”. När jag konfronterade modellagenturer om detta, fick jag höra att ”sådana flickor säljer inte i Sverige…och knappast i andra länder heller”.

Detta var alltså på 80-talet, långt innan Naomi Campbell och Tyra Banks fått chansen att regera på Catwalk/Runway.
Jag marinerade detta under några år och när jag väl etablerat mig som modevisningsproducent, började jag ”smyga in” xotiska svenskor mer och mer. Jag märkte snabbt hur alla dessa tjejers vänner och även andra likasinnade kom till visningarna och ”hejade fram SINA gna”.

Mellan 1989 – 1996 arbetade jag dels över hela Skandinavien och även en hel del utomlands i branschen och började märka att de stora modehusen i Paris började få fram många svarta och exotiska modeller.
När jag sedan startade den ideella föreningen Kreativ Kultur 1994, var en av de tre plattformar jag drog igång från start (Stoppa Gatuvåldet, Artister Mot Rasister och Fashion For Integration) drog jag igång det sistnämnda, som ett instrument för att dels visa upp vilka fantastiska svenska tjejer med utländska rötter, som fanns att lära upp och träna till mannekänger för modevisningar.

Malou Hansson FFI 1998 och Natalie Noori, 1997.
Jag skapade projektet Fashion For Integration / FFI som de första två åren hölls lite diskret fram till att jag fick en partner som gjorde att allt förändrades.
1997 var det den då 22-åriga Nathalie Noori som erövrade titeln och som även blev min livspartner. Nathalie, med ursprung i en mix av Persiskt/Arabiskt, visade sig inte bara vara en tjej med utstrålning utöver det vanliga, hon lärde sig snabbt allt vad en mannekäng behöver kunna och veta.
Jag sände Nathalie på utlandsjobb till länder som Malaysia, USA, Grekland, Tyskland, Taiwan etc.

Tillsammans lyckades vi trumma ihop ett antal sponsorer och med hjälp av Sam Carlqvist i Kungsträdgården, gjorde vi en heldag på stora scenen med ett dussintal tjejer på scenen.
1998 – 40.000 åskådare i Kungsträdgården.
Nathalie och jag hade då under ett antal månader scoutat Stockholm för att hitta ett starkt startfält och som kan ses på några av bilderna här, lyckades vi väl och sedan gick det spikrakt uppåt.
Vi fick även snabbt erfara att vi dessutom lyckats med något vi egentligen inte tänkt på från början.
Flera av tjejerna berättade att innan vi dök up på banan, fanns det en hel del ”vi och dom-tänkande” mellan olika etniska konstellationer i skolorna och på fritiden. När vi sammanförde dem alla, upptäckte de snabbt att ”de där andra är ju inte alls som vi trott” och härliga vänskapsförhållanden bildades, där alla kände ett gemensamt ”vi-mål”, att tillsammans skapa bästa möjliga samarbete inför modevisningarna.

Tilläggas bör, att varje år efter 1998, hade vi 20 tjejer i finalvisningen, varav EN…skriven EN plats i startfältet för alla helsvenska tjejer att slåss om…

Nathalie var boss bland kläder, accessoarer och deltagare backstage och jag skötte mikrofonen och sponsorerna.

 

Kärt barn har många namn, så innan vi hann blinka hade namnet ”Miss International Sweden” myntats, redan innan vi besteg scenen i Kungsan, så vi var snabba att anamma detta, då det visade sig vara lättare att promota medialt än Fashion For Integration vid den tidpunkten. Når vi började få in kontakter som inte använde svenska som språk, lade vi även till ”Beauty Beyond Borders” och även ”Skönhet Över Alla Gränser”.

Vi drev detta ända fram till och med 2004, då vi kände att vi lyckats ”normalisera” företeelsen med att exotiska svenskor fick samma status som den mer helsvenska looken.

När vi tillsammans startade Frontface Magazine, Sveriges första helt oberoende helt webbaserade magazine, fortsatte vi att promota i samma anda.
Idag är det ingen som reagerar på det vi gjorde då men eftersom vi attraherade både TV,  radio och olika tidningar då, måste vi ha gjort något bra.
Det är så här det känns skönt att ha gjort sig själv överflödig…

Många långa timmars träning innan final- mannekängerna var redo att gå upp på scenen…

Posters och flyers låg ute på många klädbutiker.

Peter med vinnaren 2001 och Jennika Lindholm, vinnare 2000.

Stockholm Modecenter i Liljeholmen var med oss i Kungsan, med flera klädentréer. Här Björg.

Vi delade ut stipendier till den tjej som gjort bästa visningen, här på inte mindre är SEK 10.000:-

Rocco Barocco skinnkläder sponsrade alla år.

Klänningar från Axara.

I röd klänning ovan, ser vi det årets enda helsvenska deltagare.

Tidig programförklaring.

År 2000 fanns en scooter i vinnarens prispott. På postern:
Malou-98, Samira-99 och Nathalie-97.

På turn´e: Här i Göteborg på nattklubben Chrome.

Lätt nervösa, första gången på Kungsträdgårdens stora scen, 1998.

Startfältet -98, klädda för en golfinspirerad entré. Ingen blev putt…
1999. Samira ovan närmast t.vä.

Mer läder från Rocco Barocco -99.

Plaza tidningsförlag följde oss en hel säsong , både i Sthlm och på turné.

VIP/Jurybordet.

Sommaroutfits från Scala.

Jennika Lindholm fick en stark modellkarriär och flyttade utomlands.
Nedan: Turné-nedslag i Umeå. 

Inför 998 använde vi även mitt företagsnamn Elite Entertainment, då det kostade en hel del och vi måste sköta ekonomin korrekt i ett sådant läge.

Vi hade ofta killar med på scenen, vilka ledde in tjejerna i deras klänningsentré.

The Boss! Tjejerna lydde Nathalies order, de kunde känna att hon alltid ville deras bästa, både individuellt och när de skulle gå i grupp.

Vi fick även göra en Stockholmsuttagning live i TV3-såpan BAREN. Jean-Pierre Barda fick vara vår scen-värd den kvällen. Även de fyra Baren-fialisterna Meral, Ingo och två till, fick göra en Rocco-Barocco visning, till publikens stora glädje.
PS: Ett varmt tack till Pera Dzakula för att han alla år tagit hand om finalisternas hår. Tack även till alla som hjälpt oss med make-up.

Rulla till toppen