Kreativ Kultur

Text: Peter Ortvik, Ordförande Kreativ Kultur/Stoppa Gatuvåldet, ideell förening
Redan 1994 grundade jag den ideella föreningen Kreativ Kultur, som sedan kom att driva plattformar som ”Stoppa Gatuvåldet”, ”Artister Mot Rasister”, ”Fashion For Integration”, ”Dance Attack” och några till. Under resten av 90-talet och fram till slutet av 2004, fick dessa publika evenemang (Vi hade till exempel 40.000 åskådare som samlats runt Kungsträdgårdens stora scen 1998 – Tack Sam Carlqvist med team) samt hjälp med medial publicering av diverse tidningar och även radio och TV-nyheter.

 

Problemet var, att så snart en tidning bytte chefredaktör (och det hände mer ofta än sällan), så stod vi på noll igen, då den nya Chefred ofta ville göra tvärt emot vad som tidigare fungerat bra.
Då vi producerade stora turnéer över hela landet, var vi beroende av kontinuitet i medialt samarbete, så efter 2004 års olika projekt var över, satte jag mig ned och funderade på alternativa lösningar.
Tillsammans med min medproducent Nathalie Noori, beslöts att släppa alla externa tidningskontakter och i stället skapa en egen medial plattform, i form av ett digitalt magazine.

Allt folk runt oss, påpekade att ”ni måååste trycka den i pappersformat” men i mina åtta punkter inför konceptets byggnation, fanns det som första punkt att: ”Inte medverka till att avverka”, alltså INGEN PAPPERSTIDNING, oavsett erbjudanden om detta, vilket vi naturligtvis fick… men avböjde.

Så, den 26:e februari 2005, publicerades det allra förasta numret av Frontface Magazine, en utgåva som du fortfarande kan läsa här: http://frontface.se/01_nr_05yr_allt/index.htm
Observera att den (och allt fram till 2012) är gjord i HTML-format, som bara passar i dotor och inte i mobilen, som då inte hade aktuella funktioner.

Under de 15 år Frontface existerat, har vi varit först att ta upp ett stort antal företeelser i samhället, som långt senare, i samtliga fall, visat hur förutseende vi var. Några av dessa, från de första åren, är så aktuella även idag, att de kommer återpubliceras i Primepix Magazine, med tidshänvisning till originalet.

Tack vare att annorlunda tänk när det gäller bild/foto, blev vi snabbt populära hos eventarrangörer.
Trots att vi av personliga skäl nu inte har samarbete med dem alla, har vi genom åren kunna skapa en bild-bank på över 800.000 bilder, som nu ligger i bildbyrån Primepix korg.
Vi har även blivit inbjudna till ett stort antal resereportagemöjligheter. Det kanske mest minnesvärda, var nog den stora Vin-resan till Italien, där vi besökte 21 vingårdar i regionerna Abruzzo, Toscana och Chianti, vilket utmynnade i ett av de största vinreportage som någonsin publicerats, alla kategorier. Du kan läsa det här: http://www.frontface.se/2007_05/10sid/10a.htm

Nu, efter 15 år som Frontface Magazine, går vi alltså samman med Primepix bildbyrå och bildar den nya etiketten PRIMEPIX Magazine & Bildbyrå, vilket ger oss möjlighet att redda vår aktionsradie på fler än ett sätt.

Vi hoppas att DU, som antingen tidigare trogen läsare av Frontface… eller nykomling direkt in till Primepix, skall känna dig välkommen. Dessutom vill vi gärna öka kontakten med våra läsare och de som följer oss via de olika sociala media vi finns på. Tveka inte att skicka ett mail om du har något du vill tipsa oss om: pix@primepix.se

På med bältet, nu åker vi!

Bästa Primepixningar,

Peter Ortvik
Grundare och Chefredaktör

Rulla till toppen